کاهش استرس شغلی هنگام ابتلا به بیماری
باور کنید اغلب آدم ها تصور می کنند، مدیریت یک کسب و کار کوچک، راحتترین شغل دنیاست. برایشان یادآور زندگی روستایی یا دهکده ایست. هیچ یک از این ویژگی های ناپسند را ندارد: شلوغی سازمانی، مزاحمت در تمرکز حین انجام کار، خواست های نامتناهی کارفرما و روسایی که بصورت سلسله مراتبی و ازلی از همه بازخواست می کنند و انتظارات ثابتی ندارند، زمان کاری غیر منعطف و...
اما طبق تحقیقات، کسی که کسب و کار کوچک خود را راه اندازی می کند، بیش از زمانی که در یک سازمان بزرگ کار می کرده، دچار استرس می شود. ماهیت مدیریت یک کسب و کار کوچک، کاملا متفاوت با شغل سازمانیست.
شما بعنوان مدیر کسب و کار کوچکتان، وظایف مربوط به امور اداری، اجرایی، مدیریتی، تبلیغاتی، حسابداری و روابط عمومی و پشتیبانی را با هم انجام می دهید. حتی اگر با چند نفر از دوستان خود تیم تشکیل دهید، در اغلب حوزه ها وارد می شوید و احتمالا فقط اقدام به انجام وظایف را به آنها محول کنید.

قبول. داشتن یک بیزینس فعال، همراه با استرس است و خود این استرس می تواند عاملی برای پیشرفت باشد. اما عدم مدیریت استرس در اینگونه فعالیت ها برای کسی که بیماری مزمن دارد، خطر افزایش شدت بیماری و پسرفت سلامتی را به همراه می آورد. در قدم اول، محرک هایی که در کسب و کارتان سبب استرس شخص شما می شود شناسایی کنید و آن را بنویسید. این محرک ها می تواند برای هر کس متفاوت باشد. اما در ادامه به مثالهایی از مهم ترین آنها اشاره می کنم.
- استرس وظایفی که خارج از حوزه علاقمندی شماست:
- اگر از کارهای تکراری ناراحت می شوید، انجام مسایل مربوط به بروکراسی اداره و صنف بالادست شما، مرتب سازی مستندات، فیش ها و رسیدها، حسابداری، و حتی بازاریابی یکطرفه و غیر تعاملی، شما را کلافه خواهد کرد.
- اگر از کارهایی با ماهیت خلاقانه خوشتان نمی آید، نوشتن مقاله، محتوا یا کتابی که کپی برداری از دیگران نیست، طراحی تصاویر گرافیکی وبسایت، شبکه های اجتماعی و بنرهای تبلیغاتی شما را آسیب پذیر می کند.
- اگر فردی درونگرا هستید یا تمایل زیادی به معاشرت با دیگران ندارید، نتورکینگ و فعالیت ها خلق شبکه مشتریانتان، تعامل موثر در شبکه های اجتماعی با مخاطبانتان و پاسخگویی مداوم به سوالات مشتریان بالقوه، برایتان تنش زا خواهد بود.
- استرس زمان:
کارفرما حق دارد بداند چه زمانی پروژه او اتمام می یابد، چه زمانی کالایی که به شما سفارش داده است کامل و ارسال می شود و یا چه زمانی خدماتی که در پی آن است در اختیارش قرار می گیرد. کارفرما در دنیای با ثبات تری از ما زندگی می کند. برای هر روز و هفته ی خود برنامه ریزی دقیق دارد.
با وجود داشتن بیماری مزمن، تعیین تاریخ نهایی به شدت سخت است.
ممکن است بر اساس تجربه یا حدس زدن و پیش بینی کردن، اتمام پروژه او را یک هفته ای در نظر بگیرید اما در روز چهارم بیماری شدت گیرد. وقتی حتی یکبار با چنین تجربه ی استرس زایی مواجه شوید، هر مشتری جدیدی، تداعی آن دوره را در ذهن شما فراخوانی می کند، و احساس ترس از وقوع دوباره آن و ایجاد وجهه ی مدیری بی مسئولیت، کلاهبردار یا نابلد در ذهن مشتری، محرک استرس شدیدی می شود که شاید شما را از ادامه کسب و کار نیز باز دارد. نا خواسته کاری کنید که مشتری های بالقوه را قبل از دریافت سفارش از دست بدهید.
- استرس رقبا و حس جا ماندن از دنیای هم صنف ها:
طبیعیست. هر کاری که رقیب من در یک واحد انجام می دهد، من در بهترین حالت می توانم بعد از رویارویی با ترس هایم، تجربیات بدی که داشتم، چالش با حقارت های ناشی از شکستهای قبلی ام، زندگی سراسر از ابهام و بی ثباتم، در پنج واحد انجام دهم.
من با داشتن بیماری مزمن، چندین واحد از هم صنفهایم عقب هستم.
اگر مدام بر روی ذهنیت خودم کار نکنم، حسرت موفقیت هایشان اسیرم خواهد کرد.

- انجام همزمان چندین فعالیت مختلف:
وقتی کسب و کار کوچک خودت را داری، در بلوک های زمانی مختلف در یک روز واحد و حتی گاهی در یک زمان واحد، باید چند وظیفه را با هم انجام دهی. برای افرادی که درگیری بیماری مزمن دارند، با مه مغزی، کمبود انرژی ذهنی و گاها کند شدن فرایند های ذهنی دست و پنجه نرم می کنند، پریدن از یک وظیفه بلافاصله به وظیفه ی بعدی، شدیدا استرس زاست. اینکه در حین تالیف یک مقاله با تمرکز بالا، ناگهان باید پاسخگوی تلفن مشتری خود باشید، یا در حین تمرکز بر یک پروژه ای که با دقت برنامه ریزی شده، با بحران اداری (مثلا رفع فوری نقص پرونده در صنف کسب و کارتان) مواجه شوید و لباس قسمت اداری بپوشید و پروژه را تا انجام این وظیفه جدید متوقف کنید.
اینکه بخشی از صبح برنامه نویس باشید، ظهر، گرافیست باشید، عصر حسابداری باشید، غروب مولف. این شاخه به شاخه پریدن ها برای مغزمان تنش زاست.
انجام دسته ای کارهای هم شکل : ترفند کار کردن با بیماری
منابع استرس مدیریت کسب و کار در حین مدیریت بیماری بی شمار هستند. اما اگر به دقت آن ها را بشناسید و برای کاهش هر کدام از آنها زمانی صرف کرده و راه حل بیابید، مسیر کسب و کارتان آرامتر خواهد بود. شاید راه حل های احتمالی و پیشنهادی من بتواند کمکتان کند:
- به هیچ عنوان ددلاین یا زمان توقف و اتمام پروژه را محدود نگذارید. برای براورد زمان اتمام پروژه هایتان، بدترین حالت را در نظر بگیرید، بهترین حالت را در نظر بگیرید، محتمل ترین زمان را هم در نظر بگیرید (بر اساس تجربه قبلی خودتان یا تصوری که دارید)
(بدترین + چهار ضرب در محتمل ترین + بهترین ) تقسیم بر شش
با این فرمول زمان مناسبتری را برای اتمام پروژه یا ساخت محصول و خدمتتان تخمین می زنید و استرس کمتری را تجربه خواهید کرد.
- با کارفرما و مشتری رو راست باشید. بین صحبتهای اولیه و مذاکره ای که دارید، به بیمار بودن خود اشاره کنید و اینکه ممکن است این زمان کمی عقب جلو شود ولی شما تمام سعیتان را می کنید که روی قول خود بمانید.
- کارهایی که علاقه ندارید را برون سپاری کنید، به فرد دیگری بسپارید که برای انجام آن از شما پول و دستمزد دریافت کند. یا از اطرافیان و دوستان خود کمک بخواهید که در آن زمینه بخصوص به شما کمک کنند. بله مسلما کمک خواستن از دیگران برای انجام امور کسب و کاری، راحت نیست. بخصوص که به عنوان کسی که با چالش سلامتی گلاویز است، احساس می کنیم به اندازه کافی دیگران را درگیر بیماری خود کرده ایم. اما چنین نیست. به هدف خود فکر کنید. کسی را مجبور نمی کنید. صرفا کمک می خواهید.
- برای انجام کارهایی که به آن علاقه ندارید، پاداش در نظر بگیرید. بعد از اتمام آن کار خاص، یک خوراکی خاص، یک موزیک خاص، یک فعالیت خاص و مورد علاقه داشته باشید.
- برای گذر از یک وظیفه به وظیفه ی متفاوت بعدی، زمان انتقال و فعالیت انتقال در نظر بگیرید. بعنوان مثال به جای اینکه بلافاصله بعد از انجام امور اجرایی و مدیریتی، به امور هنری و خلاقانه بپردازید، اول یک فعالیت دیگر کاملا بی ربط با کسب و کار انجام دهید. مثلا شستن ظروف. سپس کمی ذهنیت خلاقانه ایجاد کنید، مثلا به یک موزیک گوش دهید و بعد فعالیت خلاقانه ی مربوط به کسب و کار خود را آغاز کنید. یا اگر بعد از نوشتن یک متن احساسی می خواهید به انجام حسابداری بپردازید. اول استراحت، سپس کمی سودوکو یا جدول یا فعالیت های منطقی و تحلیلی سرگرم کننده و لذت بخش داشته باشید، و بعد به وظیفه حسابداری بپردازید.
- خودتان را با هیچ یک و هیچ یک از رقبایتان مقایسه نکنید. صرفا از آنها الهام و انگیزه بگیرید ولی مدام به خودتان یاداوری کنید که شرایط شما با آنها متفاوت است.
خودتان را حتی با خودتان نیز مقایسه نکنید
. سال گذشته احتمالا شدت بیماری شما کمتر بود و فعالتر بودید و سال بعد ممکن است بر عکس، از نظر سلامتی خلی بهتر از امسال باشید. واقع بین باشید و با خودتان روراست بمانید.
همین :) امیدوارم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید. لطفا اگر شما هم راه حل مناسبی برای کاهش استرس ناشی از مدیریت کسب و کار کوچک با وجود بیماری مزمن به نظرتان می رسد، با من در میان بگذارید تا با دوستان دیگر به اشتراک بگذارم
09201239987